tabung kahwin, klik ini!

Showing posts with label tips. Show all posts
Showing posts with label tips. Show all posts

Tuesday, August 14, 2018

SUSAHNYA MENJADI LEMBUT

Bukan lembut dari segi perwatakkan ya.

Tapi lembut dari segi hati.

Lagi kita lembut lagi orang pijak kepala kita.

Kita ni bukannya bodoh.

Tapi disebabkan nak bagi awak tak malu sendiri, kita bagi awak menang.

Sebab memang sifat awak untuk berlagak pandai.

Tak kira apa awak buat dekat kita tapi akhirnya kita masih datang tolong awak waktu susah.

Bila awak buat kita, kita tak sampai hati nak buat awak balik.

        aigoooooo

Bila nak berubah awak???

Tak semua orang yang lembut hatinya macam saya tau.

Dapat yang jenis balas dendam, merasa la awak.

Doa saya semoga awak rasa apa yang saya rasa 🙂

Monday, August 13, 2018

IBU

Always Love You - Tori Kelly

Aku terfikir tentang perasaan seorang ibu. Anak ramai tapi takda yang menyenangkan. Takda yang faham perasaan dia.

Layakkah kita sebagai seorang anak dilahirkan.

Seorang ibu tahu apa yang anak dia perlukan. Mana anak dia yang paling perlukan perhatian. Mana anak dia yang boleh berdikari.

Seorang anak takda hak untuk pertikaikan perasaan seorang ibu.

Semalam bila benda ni jd, ak terdetik untuk berfikir,
terguriskah hati seorang ibu?
sedihkah seorang ibu?
apa perasaaan seorang ibu waktu ni.

Layakkah anak buat ibu dia tak lena tidur malam sbb fikirkan dia. mana anak pergi. apa anak buat. selamat ke dia dkt luar sana.

Apa perasaan seorang anak bila orang cakap ‘MAK TAK AJAR KE?’.

Apa salah seorang ibu?

Ibu nasihat berbuih-buih, berbakul-bakul hasilnya kosong.

Apa yang korang nak seorang ibu buat.
                Rotan?
                Seksa?
                Bunuh?

Dah cukup seorang ibu bagi didikan kepada seorang anak.

Masa untuk anak tentukan mana yang baik dan tidak.

TOLONG jangan salahkan ibu kerana kesalahan seorang anak.

Pernah satu masa aku pernah berfikir,
sayang ke anak kepada seorang ibu

Kadang-kadang bila kita tgk orang lain kurang ajar dgn mak dia. Kita jadi marah. Kita pertikaikan. Tapi nampakkah kita dengan apa yang kita buat dkt mak kita.

Sedar diri

Pandang cermin dan kata dkt diri kita,
   pernah ke aku buat ibu sedih.
                pernah ke aku buat ibu kecewa.
                pernah ke aku buat ibu kecil hati.

Ak, belum jadi ibu tapi ak nampak perasaan seorang ibu tu melalui mak 🙂


Monday, February 23, 2015

susahkan orang

semenjak dua menjak ni banyak sangat masalah yang menimpa ak. jadi ak banyak susahkan orang-orang  yang di sekeliling ak. bukan niat ak nak susahkan diorang tp nak buat macam mana itu aje yang dapat menyelesaikan masalah ak. kadang-kadang terifikir ikhlas ke diorang bantu ak. betul ke ak tak ada cara lain selain susahkan diorang. perlu ke ak susahkan orang.

sifat ak memang malu nk susahkan orang. klu ak nk susahkan orang, ak akan elak untuk terlalu susahkan diorang. so diorang akan tak terlalu rasa terbeban. selagi ak boleh kurangkan rate beban tu ak akan kurangkan. dengan harapan mereka akn tolong ak dan tak rasa terpaksa untuk tolong ak.

untuk korang2 yang dh terbiasa susahkan orang, ak nasihatkan untuk buat perkara yang sama ak buat ni. sbb kalau korang terlalu susahkan orang takut orang yg nak tolong tu rasa terbeban dan tak ikhlas bantu korang. NAK KE MACAM TU? ikhlas tu penting okayh. untuk keselesaan kita yang menyusahkan orang ni juga kannn.

dan bila dah selalu susahkan orang itu jangan plak nak belagak bila dah senang. tolong balas balik jasa orang yang tolong kita tu. jangan ingat bila korang dah senang, korang takkan susah balik. sebab malang tu tak berbau. jangan nanti dah jatuh terduduk tak ada siapa yang nak tolong lagi. kesian dkt diri sendiri.

bagi ak, ak jenis yang layan orang macam mana orang tu layan ak. so, kepada sesiapa yang pernah tolong ak, jangan teragak-agak untuk susahkan ak kalau korang ada masalah. ak pasti akan bantu korang. confirm. tapi itu pn kalau ak dapat bantu lah. IN SYA ALLAH ak akan bantu.


Sunday, July 10, 2011

act like a 'LADY', think like a 'MAN' (satu)

cinta lelaki terbahagi kepada tiga (3) perkara. the three P's of love - profess (memberi kenyataan), provide (memberi nafkah) dan protect (memberi perlindungan). 


profess (memberi kenyataan) --> seorang lelaki mungkin tidak menemani kamu pergi membeli baju baru untuk ke pesta tetapi lelaki sejati akan menemani kamu ke pesta itu, pimpin tangan kamu dan memperkenalkan kamu kepada semua orang yang kamu adalah temannya.

provide (memberi nafkah) --> dia mungkin tidak mengusap tangan kamu ketika kamu sakit tetapi lelaki sejati akan memastikan yang ubat kamu cukup, masakkan sup dan pastikan keadaan kamu kembali pulih.

protect (memberi perlindungan) --> dia mungkin kurang sedia menukar lampin bayi, cuci pinggan mangkuk, urut kaki kamu selepas mandi tetapi lelaki sejati yang mencintai kamu akan sanggup mendaki gunung dan meredah lautan samudera bagi menyelamatkan kamu dari dicederakan atau disakiti.

sekiranya kamu (kaun wanita) memiliki seorang lelaki yang sanggup melakukan ketiga-tiga perkara ni hanya untuk kamu, percayalah dia sudah cukup sempurna.

(steve harvey (edisi bahasa melayu), 2009)

Wednesday, April 27, 2011

studytestfinaldanjimba

selepas sudah puas memerah kerajinan untuk membaca buku. alhamdulillah. akhirnya, selesai sudah waktu yang dinanti. waktu selesai menghadapi segala jenis paper final exam untk setiap subjek yg dipelajari pada sem ini. sangat lega. lega hati. lega otak dan lega akal. semakin hari semakin hampir dengan tarikh yang terpaksa dihadapi dengan sedih. *sedih ke?* hari yang terpaksa meninggalkan kawankawan seperjuangan yang tinggal berjauhan dari kuala lumpur tempat tinggalku. dan juga terpaksa meninggalkan adikadik kejiranan yang juga tinggal berjauhan dari kuala lumpur tempat tinggalku. dan dengan gembira dan sukanya, aku akan menghadapi harihari terakhir ini dengan mereka selama yang boleh agar kepuasan bergembira bersama akan memberi kepuasan yang maksima. kenangankenangan manis, pahit, suka dan duka akan sentiasa kekal dihati yang suci ini. *hatii yang sememangnya suci. :)*.
rakanrakan seperjuangan yang dikasihi
*yang x dikasihi sila sedar diri*
adikadik kejiranan yang disayangi.
*tiada yang tidak disayangi*

Wednesday, March 30, 2011

single and friends

S.I.N.G.L.E.
no boyfriend.
no girlfriend.
no troubles.
no money.
no talk.
hee~

I'm single, not because I don't pray for love. I'm single because I don't play around with love.

sebenarnya bila status kita single ni x adalah boring nah.
lagi-lagi bila kita ada kawan yang sama kepala macam kita.
sama kepala bukan bermaksud kepala sama bentuk bulat o bujur.
tapi perangai yang sama.

minggu lepas pergi jejalan dengan kawan dekat pengkalan balak.
seronok gilak!!
semua orang pergi pengkalan balak dengan girlfiriend o boyfriend, aku pulak pergi dengan kawan.
besh ow pergi dengan kawan ni.
x payah lah nak cover-cover tudung bila angin tiup dengan kencangnya.
nak makan pun x payah nak cover-cover cili dkat celah gigi.
kalau nak capture gambar pun x payah nak cover-cover bila nak lompat tinggi-tinggi.
hee~


ada yang cakap "dengan boyfiee kita boleh buat macam-macam."
makan aiskrim samasama.
g shopping samasama.


alah, sangat pathetic.
macam lah x ada boyfiee x boleh buat macam tu.


hey, dengan kawan lagi besh buat macam tu tau.
dosa pun x dapat.
ingat dengan kawan perempuan sama perempuan x boleh makan askrim samasama..
ingat dengan kawan perempuan sama perempuan x boleh g shopping samasama.
boleh kot.
lagi seronok dari buat dengan boyfiee.


the most important bila single ni x payah kuar duit untuk si boyfiee-yang-keje kikis-duet-perempuan-dan-tak-ada-duet-memanjang-macam-sengal.


for me, bila dengan kawan lebih seronok dari dengan boyfriend.
*ni pendapat aku eyh, kesah plak aku kalau korang x setuju dengan pendapat aku ni*
dengan kawan, aku boleh jadi diri aku sendiri.
dengan kawan, aku rasa macam enjoy and fun gilak.
mana tak nya, orang lalu sebelah kereta je nak "hye".
hehe.
mana nak pergi je, mesti bawa kawan.
kalau x ada kawan macam x perfect.
ala, macam nak g shopping tapi tak pakai seluar. 
hee~
being single isn't a bad thing when you have your friends that make you feel you're in a relationship









Tuesday, March 08, 2011

playgirl

Enjoy the wrong man until you get the right one ;)

Sunday, March 06, 2011

first BE

wah, my first buffered earnings derr.
xcited terlebih.
bukan nak berlagak tapi cuma nak memberitahu sahaja.
hee~

Monday, February 28, 2011

saya plus awak equal to nothing

hye awak.
i miss you.
i miss you until i dream on you.
but in my dream you are not mine.
i hate it.
i wish i will not miss you again.
so, i will not dream on you.
and you will always be mine.

Tuesday, January 25, 2011

my new approach

What you've done to me will soon be a part of my memory. 
I may forget the exact words you've said, but I will never forget the way you made me feel.
so, my new approach for 2011 is to treat people exactly the way they treat me! 
It will be interesting to see just how they like getting what they give!

Sunday, January 16, 2011

aku masih dara

seorang wanita mempunyai 9 darjah keaiban iaitu malu.
bila kesemuanya darjah keaiban itu hilang dalam diri seorang wanita maka rosaklah akhlaknya.
berlakunya maksiat dan penzinaan.
dan itu semua adalah dosadosa besar.
bila adanya dosadosa besar, susah untuk kita mendapat ketenangan dalam diri.
sementara lelaki pula mempunyai 1 darjah keaiban.
sebab itulah lelaki ini suka mendesak, merayu, menzalimi wanita dan mempergunakan wanita.

p/s; petikan dari cerita "AKU MASIH DARA"

Thursday, January 13, 2011

kad zikir 'aka' kad narsqo

hari ni kelas sampai pukul 10.30 pagi je. so apa lagi. lepas abes kelas kami pergi meronggeng melepak berjalanjalan di tecso melaka. waktu jalanjalan tetiba ada pakcik abang seorang lelaki ajak ktorg pergi satu booth ni untk dengar bebelan dari rakan dia tentang 1 kad ni. korang pernah dengar tak kad zikir? ala, kad yg boleh guna untk dapatkan diskaun klu nk pergi holidays and macammacam lagi lah. pernah dengar x? tapi yg aku kena dengar ni laen skit. yg ni kad narsqo. kad ni sama macam kad zikir tapi cuma dh upgrade jadi kad narsqo. hah, faham x? faham kan. 
sebenarnya sebelum ni kawan aku dh ramai macam tertipu sbb beli kad ni. yela bayar sampai RM299 tapi x guna pun. dorang sebuk kecohkecoh dkat kelas yg dorg beli kad zikir ni. && aku yg x tertipu lagi ni x,cited lah dengar sebb takut tertipu. huhu.
mulamula waktu lelaki tu panggil ktorg, ktorg tak syak pun tu agen kad zikir. sebb ktorg x lalu pun dpan booth dorg. tetiba kena panggil. so, ktorg yg ada perasaan ingin tahu ni pun ikut jela dia. bila tngk banner dkat booth dorg ada kad zikir, ingt nk lari je. tapi tak sampai hati sbb dorg dh beria bercerita. hee~ ktorg tipu dorg yg ktorg dh ada kad zikir. tapi dorg tahu yg ktorg tipu sbb ktorg tak ada num id. gila. mmng aku x tahu la num id aku apa. hee~ then, dia terang punya terang punya terang pasal kad narsqo ni lastlast ktorg cakap yg ktorg kena minx approval dari parents. yelah even dah 21 YO still need approval dari parents kot. mana tau dorng penipu ke kan. parents mesti tahu current issues kan. dalam masa yg sama kad narsqo tu mahal. RM299. mmng x lah aku nk beli. bila aku cakap nk minx approval parents dia marah aku pulak. ada ke patut. sukati aku lah klu aku nk minx approval parents. pastu bila aku cakap nk suruh parents aku yg beli. dia marah jugak. aish, x faham aku. then bila kawan aku yg sememangnya dh tertipu cakap kad zikir ni x guna [maksd dia, kita sebagai student x ada kad narsqo pun x apa]. dia cakap yg kawan aku ni penghasut pendengki. saja xnk bagi ktrorg pakai kad narsqo ni. sorry la bang. i believe my friends more than u lah. hee~ lastlast aku terangterang cakap yang aku xnk beli kad tu. then aku tanya website company narsqo tu. nak lihatlihat tntng company tu. tetiba dia buat muka benggang dia sambil cakap "nak website buat apa, bukan dapat harga promosi pun. beli sekarang je kan bagus. murah". lastlast aku decide untuk blah sahaja dngn muka selamba badak. lantak kau lah bang. aku minx website x nk bagi. tapi jangan risau bang, uncle google ada.  

p/s; aku tak kata yg kad narsqo ni tipu. tapi x best la cara abg tu terangkan dkat ktorg pasal kad narsqo ni. cuba guna bahasa yg sopan skit. aish, saket hati tau. kesian kawan aku, x pasalpasal dpt nickname si penghasut. haha. ehh, kepada korang yg dh guna kad zikir o kad narsqo ni. gtau la skit pasal baik dan buruknya guna kadkad ni. boleh tmbh info. hee~

Monday, December 27, 2010

join kakak-kakak berjimba

amil's daughter
the four musketeers ;)
hye uallz. aiyak!! stretching badan dulu. penat satu hari driving dari KUALA LUMPUR ke PALONG (N9). pinggang dh mcm dh nk putus dh. huhu. semlm ikut kakak and kawan-kawan dia berjimba-jimba di PALONG. eh, klu majlis cukur jambul kira berjimba-jimba ke? erm, kira berjimba-jimba jugak lah kan. huhu. kakak aku ajak aku g, so join jela. duet minyak ayh tanggung && duet tol kakak tanggung. kira oke lah. aku tinggal drive je. sepanjang perjalanan ke PALONG, 3 kali hampir xcident && sangat membenggangkan aku. rasa macam nk berhenti tepi jalan pastu jeriit kuat-kuat, "korang ni bawak kereta boleh elokelok skit x?" ohh, sini ada 3 nasihat untuk para driver.

first, tolong bersabar. kepada para driver tolong tingkatkan paras kesabaran andaanda semua yer. disebabkn anda yg x bersabar boleh menyebabkan para driver yg laen dalam keadaan bahaya. klu kereta di depan still laju and bergerak dengan lancar, jangan lah gatal tangan, kaki, mata and otak untuk memotong kereta didepan. bahaya tau. [semlm aku nyaris dilanggar olh kereta pajero yg beria nk memotong padahal kawasan kampung and kelajuan kereta 90km/h. aku tngh laju & mulamula dia pun beria laju tetiba dia terus masuk depan kereta aku, sebaek boleh mengelak. klu x kereta aku maen pusingpusing dkat situ.]

second, kepada parapara sakura orng yg bawak motor tu jangan lah nk beria kau duduk tengahtengah jalan. buat ssh org yg drive kereta je. kau tu kecik je. duduk tepi skit pun boleh. ni x bila nk potong kau je, kena beria macam nk potong kereta. saket jiwa aku. [waktu dkat palong orng yg bawak motor tu siap berborak sebelah-sebelah dengan kawan dia. aku ni mcm tunggul kena bawak 30km/h sebb x boleh potong kau. nak je aku turun pastu sekehsekeh kepala korg tau.]

third, tolong bertimbangrasa skit. klu kereta kau besar jangan lah nk beria benar himpithimpit kereta yg dkat depan kau tu klu dorg lambat. klu kau himpithimpit pun klu terlanggar kau jugak yg ssh. klu rasa dorang lambat sangat potong jela. klu takut x payah nk himpithimpit. [ada kereta NAZA ria dkat belakang kereta aku, beria dia himpit belakang kereta aku, nk laju pun x boleh sbb kereta depan aku lambat && nk potong pun x boleh sebb double line. redhakan ajelah dia himpithimpit kereta aku. risau gila kot. dh lah waktu tu jalan dkat tempat tinggi. klu dia langgar aku je x pe. ni klu dia langgar aku sampai jatuh dkat bawah mmng x dela yg boleh jumpa aku && sisters aku. benggang gila. so aku pun himpit betul betul dkat kiri sbb nk bg dia jalan dulu, yela takot ow klu dia langgar aku.]

ikut suka.....duka
ikut nasib rasa.....binasa
ikut hati.....mati

 oh, no pictures dkat PALONG (N9) sebb capture gambar pakai HP && CAMERA kawan kakak.

Saturday, December 25, 2010

kakiblogger

hyehye kamukamu semua. hah, korang ada facebook x? uish straightfowardnye aku ni. hee~ lupa plak nk tanya khabar. korang semua apa khabar? sehat x? klu x sehat tu jangan lupa makan ubat. && yg sehat tu sehatsehatkn lah lagi diri korang tu. huhu. klu korang nk lagi sehat jangan lah malas nk g shopping jogging. klu aku, aku pegi maen badminton. hee~ oke, dh tersasar jauh. aku sebenarnya nk promote page KAKIBLOGGER yg ada dkat facebook. aku suggestkan korg untuk follow page KAKIBLOGGER ni. klu korg join page KAKIBLOGGER ni korg boleh promote blog korang. so, korang boleh tambah bilangan pembaca blog korang. bg aku page KAKIBLOGGER ni menyenangkan aku untuk jelingjeling blog blogger yg laen. maksudnya menyenangkan aku dalam proses berblogwalking lah. hee~ so apalagi, kepada para blogger yg ada facebook tu jom la join page KAKIBLOGGER ni.



Wednesday, December 22, 2010

berYM depan emak

nak tanya ni, korg selalu online dkat mana?
kalau lelaki, puratanya mesti dkat CC.
CC atau nama rocknya CYBER CAFE.
tapi kalau perempuan, puratanya mesti online dkat rumah.
yelah, klu CC dh dikonker oleh lelaki, jadi seram kot perempuan nk masuk CC.
huhu.

klu aku, aku online dkat rumah.
yelah, dh ada berukband.
dan berukband aku ni berbangsa celcom.
huhu
aku online dlam bilik aku.
sbb dkat dlam bilik aku je line berukband ni manthop.
lagipun besh online dkat bilik sebb umie aku x dewla nk terhendap-hendap tngok skrin laptop untuk pastikan apa yg aku tngh buat.
haha.

tapi semenjak dua menjak ni, umie pun dh suka lepak bilik aku sambil jelingjeling skrin laptop aku.

erm, pernah sekali tu aku tngh berYM dengan kawan aku.
kawan aku tanya aku dari mana.
&& bila aku jawab ampang umie aku tetiba marah sebab aku tulis 'ampang' dan bukannya 'Ampang'.
korng faham x apa yg aku cuba maksudkn?
dia marah aku sebb aku x guna huruf besr untuk kata nama khas.
yay, ada ke patut.

aku dengn kkk aku dh gelak besar waktu dia cakap tu.
hee~
skema betul umie aku ni.
agaknya klu dia sentiasa tngk aku berYM, alamatnya aku pun jadi skema.

Monday, December 20, 2010

my heartbeat 2

hah, ari tu aku ada buat entry tntng heartbeat.
kamu-kamu dah baca belum?
mesti belum ni.
baca sekarang!!
jangan nk geleng-geleng plak.
babab nanti.
hah, dh gaya macam mak tiri dh.
ops, sensitif isu disitu.
hehe

ada yg nak tahu sama ada heartbeat ni akan geget nuffnang o tidak?

so, aku kena lah cari jawapan.
yelah aku yg nk kenalkan dorg dengan heartbeatkan.
xkan nk biarkan dorg terkapai-kapai ditengah lautan dunia bloggers.
huhu.

so, korg tunggu je entry heartbeat 3.
dkat situ aku akan bg review skit tntng heartbeat ni.
hehe.

&& kepada kamu-kamu yg ada pengetahuan tntng heartbeat ni, sila-silalah kongsi dengan saya.
tinggalkan je comment oke.

Saturday, December 18, 2010

my heartbeat

u are my heartbeat.
yeah.
my heartbeat.
tadi BW && terjumpa satu blog ni yg bercerita tntng heartbeat.
mmng sangt teruja lepas baca entri beliau pasal heartbeat ni.
tapi dh terlupa lah url belog tersebut.
sorry.

oke, meh aku cerita apa itu heartbeat.
heartbeat tu sama macam nuffnang.
lebih kurang lah.

FYI, heartbeat ni xkn ganggu kita punya nuffnang.

ohh, aku dah join heartbeat ni.
korg bila lagi?
hee~

 

Sunday, November 28, 2010

kedutan bawah mata

yey, aku semakin tua.
tua sebelum waktunya.
aiyak~ sangat benci.
rasa mcm nk  
tadi tngok cermin.
then, belek2 muka.
bila sampai dkat area mata.
aku perasan yg kedutan bawah mata semakin bertmbh.
noway.
need to do smthing.
but, x tau nk buat mcm mana.
even, cari tips guna pakcik google pun x jumpa.
yg jumpa bnyk pasal lingkaran hitam bawah mata je.
tensyen ni.
klu awakawak tahu cara nk hilangan kedutan bawah mata ni, please bantu saya.
benci sngt2 dengn kedutan ni.
please please please pleaase